Greenwashing

Tegenwoordig vliegen de duurzaamheids-gerelateerde termen je al snel om de oren. Biologisch, ecologisch, groen, natuurlijk, milieuvriendelijk: iedereen is bezig met duurzaamheid. Op zich een positieve ontwikkeling.

Echter zijn deze termen op zichzelf niet zoveel zeggend. Iedereen heeft er wel een idee bij, maar de daadwerkelijke definitie en hoe deze ingezet wordt? Dat is niet altijd even duidelijk. Van deze vaagheid maken bedrijven en organisaties regelmatig gebruik. Zo lijken ze groener dan ze daadwerkelijk zijn. Oftewel: ze doen aan greenwashing.

Afbeelding

Wat is greenwashing?

Greenwashing is een term die wordt gebruikt om aan te geven dat bedrijven of organisaties zich bewust duurzamer voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Zelfs de wijziging van het logo van een welbekende fastfoodketen van rood naar groen (iets met die grote gele M), kan als greenwashing gezien worden.

Een ander voorbeeld is het verkopen van producten die uit duurzame materialen bestaat, echter is het productieproces behoorlijk vervuilend. Door het laatste niet te melden aan de eindgebruiker en in de marketing te focussen op die duurzame materialen, is een bedrijf bewust bezig om zich groener voor te doen dan ze zijn.

Afbeelding

Waarom is greenwashing erg?

Het grote probleem met greenwashing is dat het steeds lastiger wordt om duurzame keuzes te maken. Bij elke duurzame boodschap kun je jezelf afvragen: is dit bedrijf echt op deze manier bezig met duurzaamheid, of zijn het mooie praatjes? De consument heeft niet altijd zin om alles tot de bodem uit te pluizen. Hierdoor wordt de consument misleid en blijft greenwashing bestaan.

Waarom doen bedrijven aan greenwashing?

Daar is een makkelijk antwoord op: om geld te verdienen. Duurzaam zijn is de laatste jaren steeds belangrijker geworden bij de consument. Mensen worden steeds bewuster van de impact van hun koopgedrag. Bedrijven spelen hierop in door zich te presenteren als groen en duurzaam, onder andere door gebruik te maken van de eerder genoemde termen. Terwijl ze dit niet zijn. Doordat het niet altijd duidelijk is dat ze aan greenwashing doen, blijft de leugen in stand.

Hoe gaan wij om met greenwashing?

Wij zijn afhankelijk van onze leveranciers. We werken alleen samen met bedrijven waarvan we weten dat ze daadwerkelijk doen wat ze zeggen. In onze branche zijn keurmerken en certificaten (o.a. Fairtrade en Fair Share) een belangrijk onderdeel geworden om dit te verifiëren. Dit is direct het belangrijkste wat we kunnen doen: controleren, vragen stellen en kritisch blijven.

Op deze manier kunnen wij ons transparante en heldere verhaal blijven vertellen aan onze klanten. Transparantie is een van de manieren om greenwashing tegen te gaan; wees eerlijk over alle facetten van het proces. Op die manier werken wij samen met onze leveranciers én onze klanten.

Een goed voorbeeld van een transparant verhaal zijn de producten van Impact AWARE™. Door tracertechnologie toe te voegen aan producten, kan men bewijzen dat er daadwerkelijk gerecyclede materialen in het product zijn verwerkt.

Wat kun je zelf doen tegen greenwashing?

Zelf kun je kritisch zijn op waar producten vandaan komen, hoe ze zijn geproduceerd en van welk materiaal. Doe goed onderzoek en vraag door. Heb je voor ons vragen over specifieke producten gerelateerd aan dit onderwerp, stel ze vooral. Wij leggen alles graag aan je uit.

Afbeelding

 

  • Usp 1
    • Icon (Afbeelding)
    • Usp tekst
      • Duurzaam assortiment
      • Keuze uit een ruime collectie
  • Usp 2
    • Icon (Afbeelding)
    • Usp tekst
      • Persoonlijk advies
      • Onze experts helpen graag
  • Usp 3
    • Icon (Afbeelding)
    • Usp tekst
      • Digitale drukproef
      • Jouw ideeën komen tot leven
  • Usp 4
    • Icon (Afbeelding)
    • Usp tekst
      • Groene geschenken
      • Maak indruk met je geschenk